Notater i Markedsføring - Markedsføringens arbeidsbetingelser - Notatene

Markedsføring – Markedsføringens arbeidsbetingelser

Lastet opp i kategorien Markedsføring | Markedsføring og ledelse | Markedsføring og ledelse 2 den 02.03.2012
  • Grovt forenklet kan man si at en markedsføringsleders hovedoppgave er følgende:
    • Kartlegge og analysere de forutsetninger man arbeider under.
    • Foreta best mulige beslutninger om påvirkninger og tilpasning til de gitte arbeidsbetingelsene.
  • Når man skal ta stilling til et markedsprosjekt, f. eks. et nytt produkt som skal tas inn i sortimentet bør man sjekke de interne forutsetningene i bedriften. Det er alltid greit å ha en sjekkliste å arbeide etter. Her er en for interne arbeidsbetingelser:
  • Personalressurser:
    • Kvantitativt, dvs. nok personell til å gjennomføre prosjektet?
    • Kvalitativt, dvs. har vi de rette folkene? Opplæring av medarbeidere og/eller ekstern rekruttering av personer med de nødvendige kvalifikasjoner?
  • Økonomiske og finansielle utfordringer:
    • Eget kostnadsnivå, fordeling på faste og variable kostnader.
    • Finansieringsmuligheter: Kan prosjektet finansieres over driften, ved egeninntjening, ved økt kapitalinnskudd fra eierne eller ved opplåning?
  • Produkter/sortiment
    • Produktsynergi – Vil et nytt produkt falle naturlig inn og støtte opp om nåværende sortiment samt styrke oss i forhold til konkurrentene.
    • Egen produktutviklingskapasitet og – dyktighet
    • Egne produkters/sortiments konkurransekraft med hensyn til kvalitet og service, markedets kjennskap til varemerker og/eller bedriftsnavnet.
  • Produksjon/teknologi
    • Produksjonssynergi – vil et nytt produkt styrke vår teknologi og produksjon g dermed også komme øvrig produksjon til gode?
    • Kostnader og effektivitet i egen produksjon.
    • Produksjonskapasiteter og kapasitetsutnyttelse.
    • Kvalitet på leverandører og eventuelle produksjons medarbeiderpartnere
  • Markedsføring
    • Markedsføringssynergi – Vil et nytt produkt styrke vår markedsføringsorganisasjon internt og eksternt?
    • Kvaliteten på egen markedsføringsorganisasjon på alle nivåer internt og eksternt, herunder salgsapparat og distribusjonsnett.
  • Annet
    • Bedriftsprofil og generelle oppfatninger om bedriften i markedet, blant leverandører, distributører, myndigheter og långivere.

s="http://www.w3.org/1999/xhtml" class="ie8 wp-toolbar" dir="ltr" lang="nb-NO"> Rediger temaer ‹ Notatene — WordPress

Rediger temaer

Delicate: Kommentarer (comments.php)